tirsdag den 26. august 2014

Kender du baglandet?

Hej jeg er en burhøne



Velkommen inden for i mit "lille" hjem. 
Det er ikke så stort.
Der er huller i væggene
jeg har ikke tag over hovedet. 
mit gulv er tit lavet af tråd, det gør ondt i mine fødder.

Hils på mine venner.
De har været der siden jeg blev taget væk fra min mor. 
De er mægtig flinke, udover når de hakker mig til blods.
Jeg hakker også dem, fordi vi ikke har plads nok.

Jeg vil gerne bo i noget større
Jeg vil gerne have frisk vand.
Jeg vil gerne kunne mærke græsset mellem mine hønsefødder.
Jeg ville gerne gå og pikle i jorden.
Jeg vil også rigtig gerne smage det grønne græs. 

Men det må jeg ikke. 
Jeg må være her.
I mit lille hjem
med mine 3 nogle gange flere venner. 

Mine fjer er faldet af for længesiden.
jeg bløder tit fra min krop, og fra mine fødder. 
Der er meget larm fra de andre hjem rundt om mig. 
Jeg har mange naboer. 
de hakker også hinanden til blods. 

Nogle gange kommer der en mand.
Han fodre os, og samler vores æg op
Vores små æg. 
Gad vide hvor de tager dem hen? 

Jeg er sulten.
Jeg spiser af et tru.
Og mine æg lander i et bånd. 
vi skider i dynger, vi selv går rundt i. 

Er jeg en lykkelig høne? 
Lever jeg det gode liv? 
Ser jeg lykkelig ud? 

Hej jeg er en Skrabehøne. 


Velkommen til mit store hjem. 
og min lille hylle. 
Jeg har et fodertru, som jeg deler med 2000 andre. 
Vi er mast i vores hus. 
og vi er stresset. 

Jeg bliver tit mast
trådt på.
eller hakket i . 
det gør ondt.

Mine hønsefødder kan skrabe lidt.
men ikke skrabe nok. 
Jeg kan sprede mine vinger.
Men ikke så meget som jeg gerne ville.
Der er også andre i mit hus, der også vil sprede sine vinger. 
men vi rammer altid hinanden.

Vi for foder af et tru. 
Det er først til mølle princip. 
Nogle gange går jeg sulten i seng. 
Nogle gange falder jeg ned fra min hylde
Da der også er andre der skal være der. 


Der kommer nogle mænd. 
Nogle gange rammer de os med støvlerne. 
Nogle af os, dør når de skal samle vores æg. 
Vi bliver trampet på tit. 
Mange af os brækker vinger og ben. 
så bliver vi bare aflivet.

De tager vores æg. 
Hvor de tager dem hen vides ikke. 
mine fjer er også snart væk.
Det er stress og hak fra de andre. 

Er jeg en lykkelig høne? 
Lever jeg det gode liv?
Ser jeg lykkelig ud?



Hej jeg er en Frilands Høne 




Velkommen til mit store hjem. 
jeg deler det også med andre. 
jeg har Hø, at gå på.
Og jeg har stolper at sidde på. 

jeg har et fodertru, hvor alle kan få mad. 
jeg har plads
jeg kan gå ud på et indhegnet arial.
men bare det jeg kan komme ud og skrabe.
mærke solen i mine fjer. 

vi har mad, og adgang til vand. 
Vi kan pikle i jorden.
og finde lidt orme. 

Vores æg bliver samlet.
Men hvor hen vides ikke. 
mine fjer er her endnu. 

Jeg har lidt skrammer, det kan aldrig undgås.
heldigvis er det kun en lille skramme. 
Jeg bliver behandlet når jeg kommer til skade.
jeg bliver ikke trampet på.

Er jeg en lykkelig høne? 
Lever jeg det gode liv?
Ser jeg lykkelig ud?

Hej jeg er en Økologisk høne! 


Velkomment til mit enorme hjem. 
Jeg kan skrabe og baske med mine vinger.
Jeg er faktisk " næsten fri"


jeg nyder livet. 
Daser i solen.
Har fri adgang til frisk vand og mad. 
Jeg er på græs.
men jeg har også et hønsehus, så Mikkel ræv ikke spiser mig. 

Jeg lægger masser af æg.
gode friske og sunde æg. 
Jeg bliver passet og plejet. 
Og jeg lever længere end andre høns.

vi lider ikke af plads mangel.
Vi har masser af det. 
det er dejligt at kunne vende sig.
og mæske sig i jorden.

Den friske luft er godt for os høns.
vi skal rande og pikle.
vi skal drikke frisk vand.
have frisk mad. 
Vi skal nyde vi er til. 


Er jeg en lykkelig høne?
Lever jeg det fede liv?
Ser jeg lykkelig ud?




STOP! 


Jeg siger NEJ til BURÆG! 

DYRNES BESKYTTELSE SIGER NEJT TIL BUR ÆG! 


ANIMA SIGER NEJ TIL BURÆG! 

Vidste du?
1 høne skal stå i et bur i 30 timer for at producere et æg. 
60% af de æg der produceres i Danmark kommer fra buræg. 
Det svarer til 750.000 buræg om året. 
En gennemsnitsdansker spiser 125 buræg om året 
Det svarer til 3750 timer i bur for en høne. 
En gennemsnitlig gymnasiekantine bruger 10.000 buræg på et skoleår. 
Det svarer til 12.500 dage i bur for en høne.

TÆNK DIG OM! GI MERE STØT MERE! 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar